Followers

Thursday, June 16, 2011

Tip atasi anak Tantrum

As Salam..Hai semua...mari dekat...mari dekat...

kat sini aku nak share dengan kawan-kawan cara atasi anak yang suka mengamuk.Cerita kat bawah nie memang ada kaitan dengan Zahra. Aku puas fikirkan macam mana nak atasi. Dah jumpe artikel nie aku nak buat expirement kat Zahra..Aku tahu perhatian dan masa yang berkuali untuk Zahra memang penting. DIa mengamuk tu nak mintak perhatian. Tapi kami cepat naik angin..

aku harap lepas nie aku dan En Asben bersepakat Cara nak Membesarkan Zahra. Sebab kami selalu bercanggahan pendapat.

Kawan-kawan kalau ada pendapat ke apa-apa je boleh la komen dana berkongsi dengan aku.supaya, amukan zahra, pukul ibu babah tak tentu pasal zahra dapat di atasi.

Harap kawan-kawan dapat Membantu..

ibu buntu..

ANAK tantrum biasanya tidak mempedulikan orang di sekeliling ketika mengamuk.
SETIAP ibu bapa sudah tentu menaruh kebimbangan tentang setiap perlakuan anak yang semakin menginjak usia. Lebih merunsingkan lagi apabila zuriat yang dikendong selama sembilan bulan 10 hari itu mula menunjukkan sifat negatifnya bermula usia dua tahun lagi.
Bagi si kecil, Balqis Farhanis Azimi yang genap tiga tahun April ini, dia bakal menerima kedatangan ahli baru dalam keluarga Mei nanti gemar mengekspresikan perasaannya dengan mengamuk atau bergolek ke lantai sambil meraung panjang untuk menarik perhatian.
Paling merunsingkan kepala ibunya, Nur Raihana Mohammad, 31, apabila Balqis sentiasa menggunakan tangisan sebagai senjata bagi memastikan permintaannya dipenuhi.
Masalah yang berlarutan itu merisaukan ibunya yang kadangkala, terpaksa berfikir panjang sebelum membuat keputusan untuk membawa Balqis ke sebarang majlis dianjurkan saudara-mara atau rakan taulan.
Bukan bimbang dimalukan di khalayak jika anaknya membuat onar tetapi, bingung memikirkan cara untuk memujuk sekiranya anaknya mengamuk.
“Kadangkala walau saya turut apa yang dia mahukan, dia tetap mengamuk, pernah juga dia membaling telefon bimbit saya dari beranda rumah.
“Bila saya naik geram, saya tidak mampu berbuat apa-apa dan dengan pantas tangan saya akan naik ke badannya. Sambil menangis-nangis dia akan mendapatkan perhatian neneknya yang tinggal bersama kami,” kata pegawai bank itu.
Lain pula cerita, Mohd. Aliff Abu Zharr, 45, yang mempunyai seorang anak kandung dan seorang anak tiri.
“Walaupun saya beri serta turut segala permintaan kedua-dua anak saya dengan sama rata, tetapi, anak kandung saya sering kali tidak puas hati dan mahukan lebih daripada apa yang saya beri kepada saudara tirinya itu.
“Saya rasakan mungkin dia bertindak begitu kerana kecewa dengan perpisahan saya dengan ibu kandungnya. Dia sememangnya rapat dengan ibunya tetapi selepas berpisah, hak penjagaan anak diberi kepada saya,” kata ahli perniagaan produk makanan halal itu.


BELAI dan berikan sepenuh kasih sayang anda kerana anak tantrum biasanya bersikap negatif kerana inginkan perhatian.



Merujuk kepada kedua-dua kes itu, mungkin ramai lagi yang mempunyai kisah-kisah seperti yang pernah terjadi dalam hidup mereka terutamanya ketika anak mereka menginjak ke usia dua tahun dan ke atas.
Menurut Pakar Perunding Pediatrik, Datuk Dr. Zulkifli Ismail, kanak-kanak yang suka mengamuk atau lebih dikenali dengan istilah tantrum adalah keadaan emosi yang datang secara tiba-tiba. Ia menyebabkan kanak-kanak boleh merengek, menangis, menendang atau memukul orang lain tanpa sebab.
Terdapat juga kes di mana kanak-kanak yang sengaja menahan nafas sehingga pengsan apabila mengamuk. Lebih teruk, ia boleh menyebabkan kanak-kanak itu membenci seseorang, melukakan diri atau orang lain.
Bagaimanapun Zulkifli berkata, kelakuan itu adalah agak normal dalam kalangan kanak-kanak berumur bermula usia dua tahun dan ia berlaku bukan sahaja kepada kanak-kanak lelaki bahkan, kanak-kanak perempuan.
Sementara, istilah tantrum di laman sesawang Mayoclinic.com melalui artikel Temper tantrums: How to keep the peace menjelaskan, kebanyakkan pakar psikologi kanak-kanak melihat ia sebagai luahan rasa kekecewaan kanak-kanak tidak kira dari sudut fizikal, emosi atau mental.
Menurut artikel itu, dalam lingkungan usia dua hingga tiga tahun, anak kecil cenderung untuk mudah marah kerana kehendaknya tidak difahami.
Mereka akan membaling barang, menghentak-hentakkan kaki atau menjerit sekuat-kuat hati sebagai cara meluahkan kekecewaan itu. Adakalanya luahan kemarahan itu berlaku selama 20 saat atau berjam-jam lamanya.
Perlakuan normal
Tantrum dianggap normal kerana terdapat juga segelintir kanak-kanak yang memiliki kecenderungan untuk mudah marah berbanding kanak-kanak yang lain lazimnya kerana faktor letih, lapar atau tertekan menyebabkan mereka mudah mengamuk.
Bagaimanapun tegas Zulkifli, terdapat dua faktor berlakunya tantrum iaitu apabila kanak-kanak itu mahukan perhatian lebih daripada kedua-dua ibu bapanya dan juga kerana kecewa.
“Semua kanak-kanak akan melalui proses ini bagaimanapun ia bergantung kepada cara asuhan yang betul. Saya pasti ramai akan mengakui mereka menatang anak mereka dengan penuh kasih sayang, tetapi saya yakin cara yang dipratikkan itu kurang betul,” terang Zulkifli yang juga merupakan Bekas Presiden Persatuan Pediatrik Malaysia.
Bercerita lanjut, beliau berkata titik bermulanya sikap negatif anak-anak perlu diatasi dari hari pertama kanak-kanak itu mula menunjukkan sifat tantrum atau mengamuk.
“Dari episod pertama lagi, ibu bapa perlu bijak menangani anak mereka dan yang paling penting perlu persetujuan daripada kedua-dua pihak iaitu di antara ibu dan bapa dimana kedua-dua perlu tegas.
“Ini kerana sejak dahulu lagi sudah menjadi trend apabila si ayah marah, si ibu pula akan menjadi tempat mengadu, justeru apabila berlaku senario ini, ia menjadikan kanak-kanak itu sukar dikawal,” katanya menerangkan hanya kanak-kanak normal yang suka mengamuk digelar tantrum.
Terangnya, terdapat perbezaan kanak-kanak normal yang suka mengamuk dengan kelompok kanak-kanak hiperaktif atau mengalami gangguan kecelaruan tumpuan dan kelasakan (ADHD).
ADHD merupakan satu masalah tidak normal pada bahagian otak yang membuatkan kanak-kanak itu bersikap aktif sejak lahir, berkelakuan mengikut gerak hati, perhatian mudah berubah serta sukar mengasingkan maklumat.
“Sekiranya sikap seorang kanak-kanak semakin sukar dikawal, ibu bapa perlu bertindak dengan merujuk masalah tersebut kepada pakar kanak-kanak kerana dia mungkin mengidap ADHD atau autisme.
“Sekiranya disahkan normal, maka ibu bapa perlu bertindak dengan memberi asuhan yang terbaik dengan mengikut cara yang betul,” katanya yang mencadangkan ibu bapa juga boleh mendapatkan nasihat daripada pakar psikologi kanak-kanak.
Beliau turut berkongsi dua langkah menangani anak kecil yang suka mengamuk.
“Yang pertama, dari hari pertama kita melihat dia mula menunjukkan sifat-sifat tantrum, abaikan mereka apabila mereka mula menangis atau merengek. Sekiranya masih terus menangis, ambil anak anda, letakkan di satu sudut rumah dan biarkan dia di sana. Itu yang saya buat pada anak saya.
“Langkah kedua, tetapkan masa dan selepas tiga minit, dapatkan anak anda dan tanya apa yang dia mahu walaupun kita tahu dia tidak akan jawab kerana geram atau merajuk,” katanya.
Terang, Zulkifli yang juga merupakan Pakar Kardiologi Kanak-kanak, berkomunikasi dengan lemah lembut mampu menyejukkan hati si kecil.
“Yang penting kaedah itu dilakukan pada saat pertama kita mengesan anak mula menunjukkan perubahan sikap kerana ia akan memudahkan kita melentur sikapnya terutama pada usia dua tahun,” katanya yang turut menggalakkan ibu bapa mengucapkan kata-kata yang positif ketika memujuk.
Selain itu, ibu bapa juga perlu menetapkan rutin bagi anak-anak mereka seperti masa tidur, masa makan, masa berjalan-jalan, menonton televisyen atau beriadah bersama-sama.
“Sekiranya ada rutin, kehidupannya akan lebih teratur, sebaliknya jika tiada rutin yang ditetapkan, ia boleh mengganggu harmoni dalam diri kanak-kanak itu.
“Selain itu, ibu bapa juga perlu mengetahui kemahuan anak-anak mereka dan sekali sekala menuruti apa yang dipinta tetapi, diikuti dengan kata-kata nasihat,” terangnya.
Selain daripada itu, terdapat satu lagi cabaran dalam membesarkan anak-anak dengan peraturan yang betul apabila nenek atau datuknya tinggal bersama.
Walaupun kehadiran mereka membantu menjaga anak-anak dengan lebih selamat dan sempurna ketika kita keluar bekerja, namun terdapat cabarannya apabila mereka kadangkala campur tangan dalam cara kita membesarkan anak.
Mereka akan terlalu memanjakan anak, melonggarkan peraturan dan rutin yang telah tetapkan.
“Justeru itu anda dan ibu bapa anda perlu mencapai persetujuan terlebih dahulu mengenai cara membesarkan anak,” katanya yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Pengasuhan Positif yang turut mengeluarkan buku dwi-bahasa mengenai pengasuhan positif.
Buku yang ditulis bersama beberapa lagi pakar pediatrik itu dihasilkan serta diedarkan secara percuma khas bagi membantu golongan ibu bapa dalam mengharungi cabaran membesarkan anak-anak pada masa kini.

Sumber artikel : http://tipskahwin.com/tips-kanak-kanak/tip-tangani-anak-tantrum/

2 comments:

irah-aku.ummi said...

good info 4 a new mom like me..
tq..
kter follower baru..

http://blogakuummi.blogspot.com/

Huszaini said...

tq baru tau!