Followers

Friday, June 17, 2011

Puding Karemal

As Salam..Hai semua...mari dekat...mari dekat...

Semalam buapuding karemal. Kelmarin pon buat tapi gula karemal dia hangus jadi pahit..tu yg semalm buat lagi tu. Resipi nie dari akak aku..tah mana dia dapat.dari zaman poli lagi nie resipi nie.


ini la gambar puding karemal saya


Puding Karemal


Bahan-bahan


1tin susu cair/ 400ml susu kotak
3 biji telur
3 susu besar gula, nak manis2 korang tambah la lagi
11/2 gula tok bu at karemal
1 sudu besar tepung kastard.
1 susu kecik esen vanilla


cara-cara
1. masak gula dalam kuali ke periuk ke tok buat karemal, tambah air 2 sudu je, masak sampai jadi macam madu..tuang dalam loyang kecik. Kalau nak cantik tinggi dia layang yang kecik dari 8 inci punya loyang yek.Sebab adunan ni sikit je...
2. pukul telur + gula sampai gula larut. masukkan vanilla, susu dan tepung kastard. Kacau sampai tepung kastard tu larut.dah siap..
3. Tuang adunan nie dalam loyang tadi..Kukus 15-20 minit.
kalau gula karemal tu keras biar je..nanti cair la bila masak nanti.
4.bila dah siap sujukkan.tebalikkan layang tu atas pinggan..boleh la makan..Nyum..Nyum..


Selamat mencuba..

1 comment:

ibunaznoy said...

sedapnya puding karamel,tatau buat..tau maaakaaaannn jek,hihi..

p/s:mana gambar puding tuu??hihi..