Followers

Tuesday, March 13, 2012

Makanan dalam Pantang

As Salam..Hai semua...mari dekat...mari dekat...

Hehehe rajin nak tulis makanan dalam pantang ari nie..sebab ada permintaan.

Kalau aku dalam pantang, aku rasa lauk2 yang aku makan semua sedap..Aku makan apa yang ibu aku masak.

Makanan wajib makan dengan setiap hidangan nasi adalah halia : halia tu hiris nipis2 campur cuka sikit, garam dan gula sikit. Lepas dah buat tu simpan dalam peti ais. Sebelum makan tengahari tu keluarkan siap2 kasi dia jadi suhu bilik. Malam karang lepas makan mlm simpan balik dalam peti ais. Macam tu la rutin setiap hari.

Antara lauk yang ibu saya buat :

  1. Masak lemak lada hitam ikan tenggiri - klu orang N9 masak lemak ikan xde letak sebarang bawang ye.
  2. sayur sawi sahaja tumis air guna bawang putih je.kuahnya tak boleh amik
  3. lauk semua yg kering2 je
  4. ikan bakar, bakar bersama halia, lada hitam dan bawang putih je
  5. ikan masak kicap @ikan masak lada hitam. bahan lada hitam kicap dan bawang putih je.
  6. air ibu kunyit..adalah 3 hari aku minum..aku suka sebab ada rasa lemak2 masin..ni tok kecutkan rahim.
  7. Sup pekat ikan haruan..resipi dia sama je..lada hitam, bawang putih dan halia.
  8. lada hitam, bawang putih dan halia adalah bahan utama dalam lauk ms dalam pantang..
  9. Masak lemak lada hitam pucuk pegaga
  10. masak lemak lada hitam jantung pisang.
aku rasa ni je kot lauk aku dalam pantang tapi i love lauk dalam pantang...tapi nie tok makan tengahari dan malam je.

pagi sarapan 8.00 pagi - 9.00 pagi : roti serat dengan milo (tapi tak tahan sembelit) lepas tu tukar kopi hitam..2nd anak nak minum horlick je..kgd kopi o boleh la

makan tengahari seperti diatas12.00 thari - 1.00.

minum ptg 3.00 -4.00 ptg: air manis milo atau kopi..kena minum ptg sbb dah biasa. makan biskut kering cicah

makan malam 6.00-7.00 ptg : lauk diatas juga..

sblm tido kol 9.00 malam minum lagi..

ms pantang time makan sangat dijaga sebab   takut masuk angin..huhuhuh..makan byk kali tapi berat aku kembali seperti sebelum ngandung. yang menyebakan badan aku niak sebab makan byk lepas masuk keje sbb kata kena makan banyak sebab menyusu..Nyesal buat statment macam tu..hahaha..

Sekarang aku amik pengajaran.
Insya Allah 2nd baby nie klu normal nak pantang pakai bengkung bagai..dulu tak pakai sbb sakit czer..huhuhuh.

k.diharap menu nie dapat membantu.

caw cendol..



No comments: