Followers

Monday, November 15, 2010

Resipi Lamp Chop - atas permintaan Nitasha


Bahan-bahan ( 2 org makan )
  • 500gm daging slice/2 keping daging- aku guna lamp shoulder, cari je kat Tesco ke Mana2
  • 2 sudu marjerin/butter -aku guna minyak zaiton
  • skit garam - aku tambah bawang putih dan halia-perap jap dengan garam skali
  • BHN SOS BLACK PEPPER
  • 1/2 sudu black pepper - aku guna 2 sudu
  • 1 sudu mentega - aku guna minyak biasa je..hehehe
  • 1 kuib ayam - aku guna 1/2 je
  • sebatang saderi-dicincang - xde kat umah
  • sebiji bawang besar- dicincang
  • 2 cwn air (hana tmbh susu segar skit.. x nk pon tkpe) - 1 cawan susu, 1cawan air
  • 2 sudu tepung gandum - aku guna 2 sudu tepung jagung, tp tak guna semua pun..
  • 2 sudu kicap 2 sudu sos tiram - ini aku agak2 hitam je tp guna kicap manis
  • garam skit
  • BHN MACARONI / COLESLAW
  • segengam macaroni - direbus dan ditos
  • segenggam mix vagetable - direbus dan ditos
  • 2 sudu mayonis 2 sudu yogurt plain
  • sesudu air lemon
  • BHN MASHED POTATO
  • 5 biji kentang - direbus dahulu dan lenyekkan
  • 1/2 cwn susu segar - kurangkan klu tk nak lembik sgt
  • sos black pepper/gravy
  • BHN SAMPINGAN
  • kentang goreng
  • 2 batang asparagus/brokoli - direbus dgn sedikit garam dan toskan
  • sebiji tomato- dihiris
1/2 jagung rebus atau bakar

Cara-cara

  1. Gaulkan daging ngan skit garam then goreng/grill la ngan marjerin/butter smpai masak. kalau ade sos steak leh la di sapukan atas daging tuh.. n balik2kan.
  2. Utk buat sos black pepper/gravy - tumis bawang, masukkan lada hitam, masukkan susu dan air, kicap dan kiub. masak sampai didh dan masukkan tepung jagung.
  3. Utk buat macaroni - campurkan bhn rebusan ( macaroni,mix vagetable) mayonis,yogurt dan air lemon. Gaul hingga sebati.perasakan ngan garam. ( ini xbuat pon sebab tak de kat umah)
  4. Coslow-KObis sagat halus, campur 2 sudu mayonis 1 sudu susu pekat.
  5. Utk mashed potato plak - lenyekkan kentang dan blend dengan susu segar n tmbhkan lada itam skit. curahkan sos black pepper/gravy td. - aku lenyek je kenntang campur susu.

  6. Hidangkan dengan kentang goreng dan jagung.


1 comment:

raMaraMa said...

waw terharu ye...thanks kawan