Followers

Monday, April 8, 2013

Kemahiran motor halus

As Salam..Hai semua...mari dekat...mari dekat...

Bila zahra dah sekolah ni baru aku perasan beberapa kelemahan anak aku berbanding anak kawan-kawan aku..Ini bukan aku nak bezakan anak aku dengan anak orang lain tapi aku sedar mungkin ada kesilapan kami membesarkan zahra. Sedih sebenarnya.

Hari khamis lepas aku balik lambat sebab main bola jaring ada sukan, suka2 je nak kuarkan peluh.kebetulan sampai kat tadika zahra, zahra baru mula nak mewarna. Teacher kata eh dia dah kenal warna..hehe tu berkat seminggu hari-hari tanya..sebab sebelum ini aku kena sound sebab zahra tak kenal warna.aku tengok buku zahra mmg banyak putih-putih benda yang dia colour tu.. teacher leha kata kemahiran motor dia lemah sikit kak..tapi memang ada budak yang lambat sikit..Touching wei..balik aku cite dengan En asben. Malam tu aku tengok la youtube apa aktiviti yang boleh tingkatkan kemahiran motor dia.

Aku ingat dia tak suka warna tu, macam normal, rupanya mungkin tangan dia lemah tu yang buatkan dia tak suka aktiviti mewarna. Buku warna, pensel warna banyak kat umah tu.

hari jumaat lepas aku pun mula la google apa lagi aktiviti untuk meningkatkan kemahiran motor dia..Sian zahra. Sebelum ni kami memang tak belikan mainan2 yang boleh menjana minda dia..takut bersepah, cepat rosak, membazir dll la..nyesal aku..huhuhuh

lagi 1 aku balik sibuk je memanjang, zahra suka buat aktivi yang bertemankan ibu dia..aku sibuk nak masak la mcm2 la..tahu la betapa sibuk kita nak uruskan rumahtangga lepas sampai umahkan...sape yang keje dia tahu la kot..

banyak aktiviti yang boleh meningkatkan kemahiran motor kanak-kanak ni..antaranya puzzle, main tanah liat. dan macam-macam lagi.Nanti aku share lagi

Untuk pengetahunan zahra nak masuk 4 tahun bulan 5 ni..tp dia masih tak mahir nak butang baju...mgkn aku yang manjakan sangat dia kot..huhuhuh sedih ni..





Setelah kami berbincang suami isteri kami mula nak banyakkan aktiviti zahra..dari lepas makan terus terbongkang tengok tv babah dan zahra..jumaat lepas, lepas makan terus kena buat tuisyen dengan ibu..Buat aktiviti menggunting..kesian tgk zahra gunting..sebelum nie tak bagi dia pegang gunting sebab takut cedera..Memang macam payah sangat dia nak gunting tu..Tapi lama-lama ok la tu insya allah.

lepas tu aku belikan dia puzzle yang besar2 tu, yang kayu tu..nampak la dia cepat give up klu dia tak blh nak buat..bila dia nak buat puzzle kecik tu dia tak boleh, dia suruh aku yang buat..tu la peel dia cepat sangat putus asa..

kat sekolah pun macam tu, teacher kata klu dia bosan dia suruh teacher yang colour yang dia punye..tak pon tgk kawan dah gi next page dia pun sama tapi dia punye tak siap lagi..

pastu kami belikan dia play doh..En asben pun nak tingkatan aktiviti zahra dengan main basikal..kasi kuat kaki dia..insya allah kita tengak perubahan dia nanti..

Insya allah.Allah tolong orang yang berusahakan..Mintak Kawan-kawan doakan kecergasan Zahra dan anak-anak saya ye..Amin

Rabbi Yasir Wala Tu'aassir Ya Karim


















2 comments:

nurbijen said...

Kena selalu bagi sokongan kat Zahra, Insya Allah.. ok la tu nanti :)

ArshSabila said...

Lahai siannya kat zahra.kdg2 kita ni manala nk perasan anak kita ni mcm mana.most of the time ingtkan everything was normal..

Takpe,dgn adanya usaha sikit2 tu insha Allah akn ada improvement utk zahra.

Akak plak jenis "haaa sepah2,mainla apa yg kamu nak slagi xpatah riuk,teruskan.." Biar dorg explore apa sj.kita guide.penat mmg penatla balik keje nk urus rumahtangga lg,nk berkemas lg, nk tgk anak dn aktiviti lg tapi gagahkan jua...kdg2 nk menangeh jugak tapi redhooo jela..

I'allah zahra boleh! Go zahra go!!:)